Έχοντας θέσει τη μετοχή της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών
ως πρώτη μας επιλογή από τη μεσαία κεφαλαιοποίηση … Και αφού
παραδεχθούμε για ακόμη μια φορά πως μεταξύ των βασικών μας
επιλογών (εδώ και χρόνια) είναι με διαφορά η μετοχή που
χρηματιστηριακά μας έχει απογοητεύσει περισσότερο,
υπό-αποδίδοντας της αγοράς. Θα ξεκινήσουμε με μερικές
βασικές επισημάνσεις:
Αρχικά θα μείνουμε σε αυτό που ήδη
αναφέραμε. Πως η υπό-απόδοση της μετοχής του ΑΔΜΗΕ
Συμμετοχών είναι κάτι παραπάνω από μεγάλη, κουραστική και
μάλιστα εδώ και καιρό. Ωστόσο πιστεύουμε πως έστω και
ετεροχρονισμένα η μετοχή έχει όλες τις προϋποθέσεις να
ξυπνήσει. Όπως πολλές φορές έχουμε δει στο παρελθόν σε
αντίστοιχες περιπτώσεις καλών μετοχών που δεν αποδίδουνε.
Πιστεύουμε πως όταν θα το κάνει, θα το κάνει με έναν τρόπο
που πιθανόν θα αιφνιδιάσει την πλειοψηφία των επενδυτών, που
εν μέσω δυσπιστίας μετά τα όσα έχουμε δει, αφενός θα
πουλήσουν, αφετέρου θα φοβηθούνε να αγοράσουνε, πιστεύοντας
πως η υπό-απόδοση θα επαναληφθεί. Και κάπως έτσι και όπως
χαρακτηριστικά αναφέραμε. Αθόρυβα η μετοχή θα μπορούσε να
βρεθεί σε αισθητά υψηλότερα επίπεδα, κρατώντας πως ήδη η
μετοχή έχει κάνει μια καλή χρηματιστηριακή κίνηση το
τελευταίο διάστημα (αν και βραχυπρόθεσμα ένα μικρό
profit taking δε μπορεί να αποκλειστεί).
Θα μείνουμε στο ζήτημα της υπό-απόδοσης,
προσπαθώντας να βρούμε μερικές εξηγήσεις. Έχουμε πει πως δε
θα πρέπει να παραβλέπουμε πως μιλάμε για μια μετοχή του
FTSE Mid Term, όπου παραδοσιακά το
ενδιαφέρον των μεγάλων (ξένων) θεσμικών επενδυτών είναι
σημαντικά μικρότερο. Δεύτερον έχουμε πει πως το γεγονός ότι
η εισηγμένη είναι μια holding
εταιρεία που κατέχει το 51% μιας μη εισηγμένης, επενδυτικά
στους ξένους επενδυτές μπορεί να φαίνεται κάπως επενδυτικά
“ντεμοντέ”. Τρίτον έχουμε εντοπίσει μια εμφανή αδυναμία των
στελεχών της εισηγμένης να παρουσιάσουνε σωστά την εταιρεία
σε ξένους επενδυτές, κάτι το οποίο θα πρέπει να προσέξει
πάρα πολύ η διοίκηση της εισηγμένης.
Ωστόσο σε σχέση με τα παραπάνω, θα
επιμείνουμε πως βλέποντας τα νούμερα της εισηγμένης και
κυρίως τις προσδοκίες που υπάρχουνε. Και μην παραβλέποντας
την τεράστια σημασία του κλάδου που δεν αποκλείουμε να
συγκεντρώσει το ενδιαφέρον πολλών επενδυτών. Θεωρούμε πως
στις τρέχουσες τιμές είναι μια πραγματική επενδυτική
ευκαιρία και θα ήταν λάθος οι επενδυτές, ειδικά οι πιο
επαγγελματίες να μένουνε στα παραπάνω.
Όσο ακόμη και αν και εμείς, έχοντας
προβληματιστεί από την πορεία της μετοχής τα τελευταία
χρόνια. Θέλουμε να περιμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθούνε
τα πράγματα, παρατηρούμε πως πλέον για τη μετοχή το
ενδιαφέρον ξένων επενδυτών έχει αυξηθεί σημαντικά,
περιμένοντας με ενδιαφέρον την πορεία της μετοχής τις
επόμενες εβδομάδες – μήνες.
-----------------------
Στα αποτελέσματα 6μηνου τώρα και ξεκινώντας
με τη χρηματοοικονομική κατάσταση της εισηγμένης (στο
Παράρτημα Α υπάρχουνε και τα project που τρέχουν ).
Διευκρινίζοντας πως αναφερόμαστε στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αφού δεν
έχει νόημα να αναφερθούμε στον ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών. Παρά το
μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα (έχουμε αναφέρει σε προηγούμενες
αναλύσεις μας πως μεγάλο μέρος αυτών είναι στα πλαίσια
“κρατικών” χρηματοδοτικών προγραμμάτων) οι δείκτες μόχλευσης
ήτανε και παραμένουμε σε εξαιρετικά ελεγχόμενα επίπεδα.
Σημειώνεται πως στο 6μηνο, οι επενδυτικές δαπάνες
διαμορφώθηκαν στα 262,3εκ ευρώ το α’ εξάμηνο 2024
κατευθυνόμενες κυρίως στις εργασίες διασύνδεσης Κρήτης
Αττικής (100,1 εκατ. ευρώ), στις εργασίες διασύνδεσης των
Κυκλάδων (64,6εκ ευρώ) και στις εργασίες διασύνδεσης
Ελλάδας- Κύπρου - Ισραήλ (47,5εκ ευρώ). Ο Καθαρός Δανεισμός
ανήλθε στα 843,4εκ ευρώ.
Οι συνολικές υποχρεώσεις διαμορφώθηκαν στα
2,8δις ευρώ (1,16δις ευρώ οι δανειακές υποχρεώσεις)
Vs 2,55δις ευρώ στο τέλος του 2023. Στα
1,534δις ευρώ τα ίδια κεφάλαια (1,518δις ευρώ στο τέλος του
2023), επαναλαμβάνουμε με τους γενικούς δείκτες μόχλευσης σε
ικανοποιητικά επίπεδα, σταθμίζοντας τα όλα. Όλα αυτά
συνεχίζουνε να πλαισιώνονται από ένα πολύ καλό cash
flow, με 120εκ ευρώ από λειτουργικές
δραστηριότητες στο 6μηνο.
-----------------------
Στα αποτελέσματα χρήσεως και τον ΑΔΜΗΕ Α.Ε.,
με ποιοτικά χαρακτηριστικά (μια βελτίωση που εκτιμούμε πως
θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια, ειδικά από το 2026 που θα
αρχίσουνε να ενσωματώνονται και νέα project)
και με ώθηση από το σημαντικά αυξημένο έσοδο ενοικίου
συστήματος μεταφοράς. Τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα στο α΄
εξάμηνο 2024 ανήλθαν στα 225,4εκ ευρώ Vs
189,4εκ ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Για την ΑΔΜΗΕ
Α.Ε. διαμορφώθηκαν σε 223,3εκ ευρώ έναντι 187,1εκ ευρώ το α’
εξάμηνο του 2023. Τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν για τον
Όμιλο κατά 10,4% σε 61,4εκ ευρώ περίπου το α’ εξάμηνο 2024
έναντι 55,6εκ ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023, ενώ για
την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αυξήθηκαν κατά 11,0% σε 59,0εκ ευρώ από
53,2εκ ευρώ το α’ εξάμηνο του 2023. Τα ενοποιημένα κέρδη προ
τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) για τον Όμιλο ανήλθαν
στα 165,1εκ ευρώ το α’ εξάμηνο 2024, σημειώνοντας αύξηση
κατά 20,7% έναντι 136,8εκ ευρώ την αντίστοιχη περίοδο το
2023. Το συγκρίσιμο EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκε στα
167,3εκ ευρώ, έναντι 137,6εκ ευρώ το α’ εξάμηνο 2023 με το
περιθώριο EBITDA να ανέρχεται σε 74,2% έναντι 72,7% το α’
εξάμηνο 2023. Το ενοποιημένο EBIT ανήλθε σε 103,4εκ ευρώ το
α’ εξάμηνο 2024, έναντι 82,2εκ ευρώ την αντίστοιχη περίοδο
του 2023, αυξημένο κατά 25,8%. με τις αποσβέσεις να
αυξάνονται κατά 12,9% στα 61,7εκ ευρώ, γεγονός που οφείλεται
στις παγιοποιήσεις έργων που ολοκληρώθηκαν το 2023 και στις
προσθήκες παγίων. Το ενοποιημένο συγκρίσιμο EBIT
διαμορφώθηκε στα 105,6εκ ευρώ έναντι 83,0εκ ευρώ το α’
εξάμηνο 2023. Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε
96,6εκευρώ για το α’ εξάμηνο 2024, έναντι 75,5εκ ευρώ για το
α’ εξάμηνο 2023. Τα καθαρά κέρδη περιόδου διαμορφώθηκαν στα
73,8εκ ευρώ έναντι 57,9εκ ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 27,4%.
2 ο Τρίμηνο 2024
Τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα του Ομίλου το
2 ο τρίμηνο του 2024 αυξήθηκαν κατά 21,3%, σε σύγκριση με
την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και διαμορφώθηκαν στα
115,7εκ ευρώ, γεγονός που αντικατοπτρίζει κυρίως την αύξηση
στα διασυνδετικά δικαιώματα σύμφωνα με την Απόφαση Ε-17/2024
της ΡΑΑΕΥ. Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και
αποσβέσεων (EBITDA) το 2 ο τρίμηνο του 2024 ανήλθαν στα
82,9εκ ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 24,1%, έναντι 66,8εκ
ευρώ το 2ο τρίμηνο 2023. Το συγκρίσιμο EBITDA του Ομίλου
διαμορφώθηκε στα 84,9εκ ευρώ, υψηλότερα κατά 25,7% σε σχέση
με το αντίστοιχο ποσό του 2ου τριμήνου του 2023. Το
ενοποιημένο ΕΒΙΤ αυξήθηκε κατά 29,9% και ανήλθε στα 51,3εκ
ευρώ, έναντι 39,5εκ ευρώ το 2ο τρίμηνο 2023, ενώ το
συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα 53,2εκ ευρώ, έναντι 40,2εκ
ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο ένα έτος πριν. Τα ενοποιημένα
καθαρά κέρδη περιόδου το 2ο τρίμηνο 2024 ανήλθαν σε 36,9εκ
ευρώ, υψηλότερα κατά 29,6% έναντι 28,5εκ ευρώ το αντίστοιχο
τρίμηνο του 2023, ενώ τα συγκρίσιμα ενοποιημένα καθαρά κέρδη
διαμορφώθηκαν στα 38,4εκ ευρώ έναντι 29,0εκ ευρώ το 2 ο
τρίμηνο 2023.
Στα του ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, που τα έσοδα
αντικατοπτρίζουν τη συμμετοχή της κατά 51% στα κέρδη του
Ομίλου της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και ανέρχονται στα 37,6εκ ευρώ
σημειώνοντας αύξηση 27,4% σε σχέση με την ίδια περίοδο το
2023. Τα Λειτουργικά Έξοδα ανήλθαν στις 576χιλ ευρώ έναντι
418χιλ ευρώ το α’ εξάμηνο 2023. Τα Κέρδη προ φόρων &
χρημ/κων αποτελεσμάτων ανήλθαν στα 37,1εκ ευρώ αυξημένα κατά
27,3% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2023, κυρίως λόγω της
σημαντικής αύξησης των εσόδων και της λειτουργικής
αποτελεσματικότητας. Τα Καθαρά Κέρδη διαμορφώθηκαν σε 37,1εκ
ευρώ έναντι 29,2εκ την ίδια περίοδο το 2023. Σημειώνεται
όλες επιδόσεις αισθητά καλύτερες των ήδη αναθεωρημένων
προβλέψεων μας μετά το Α τρίμηνο της χρονιάς.
-------------
Προβλέψεις
Σε συνέχεια των προηγούμενων προβλέψεων μας
και μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του 1H24,
οι βασικές μας προβλέψεις για την εισηγμένη είναι οι
παρακάτω. Με βάση την κερδοφορία του 2023, το P/E Ratio
διαμορφώνεται στο 9,47χ, με το P/BV στο 0,69χ. Με βάση τις
εκτιμήσεις μας για το συνολικό μέρισμα της χρήσης του 2024
(ήδη είχαμε τις προηγούμενες ημέρες διανομή προμερίσματος
0,058 ευρώ) εκτιμούμε τη συνολική μερισματική απόδοση στο
περίπου 5 με 5,5%.
Με βάση τις προβλέψεις μας (στο ρεαλιστικό
σενάριο, με περισσότερες πιθανότητες ανοδικής αναθεώρησης),
για τα εκτιμώμενα μεγέθη των επόμενων ετών, το P/E Ratio
(24-27) διαμορφώνεται στο 7 με 7,5χ, με το eP/BV στο 0,60 με
0,65χ και τη μέση εκτιμώμενη μερισματική απόδοση στο 5,5
μέχρι 6%, όλοι ελκυστικοί δείκτες αποτίμηση.
Συνοψίζοντας και σταθμίζοντας τα όλα, θα
αυξήσουμε το Fair Value για τη μετοχή
στα 3,20 από 3,00 ευρώ, με περιθώρια ανόδου περίπου 33%, με
την μέση εκτιμώμενη μερισματική απόδοση για τα επόμενα
χρόνια, όπως αναφέραμε παραπάνω στο 5,5 με 6%, άκρως
ελκυστική.
|
2022 |
2023 |
2024e |
2025e |
2026e |
2027e |
Καθαρά κέρδη |
29.095.000 |
58.800.000 |
70.560.000 |
74.088.000 |
77.051.520 |
79.363.066 |
P/E
Ratio |
19,02 |
9,41 |
7,84 |
7,47 |
7,18 |
6,97 |
Ίδια
Κεφάλαια |
760.428.000 |
810.000.000 |
830.000.000 |
850.000.000 |
870.000.000 |
890.000.000 |
P/BV |
0,73 |
0,68 |
0,67 |
0,65 |
0,64 |
0,62 |
Μερισματική απόδοση |
2,432% |
2,500% |
5,000% |
5 με
5,5% |
5 με
5,5% |
5,5
με 6% |
Πηγή:
www.greekfinanceforum.com |
|
|
|
|
|
|
-------------
Οι
δείκτες αποτίμησης στην τιμή του Fair Value
Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται οι
βασικοί δείκτες αποτίμησης στην τιμή του Fair Value
και τα 3,20 ευρώ, παρατηρώντας πως αυτοί
παραμένουνε άκρως ελκυστικοί ακόμη και σε αυτήν την τιμή,
κάτι που καταδεικνύει τα περιθώρια ανοδικής αναθεώρησης του
Fair Value κατά τα επόμενα τρίμηνα,
με το θετικό σενάριο να συγκεντρώνει περισσότερες
πιθανότητες από το αρνητικό. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη
και στα 3,2 ευρώ, με βάση την ρεαλιστική εκτίμηση μας για
την κερδοφορία του 2026-2027, το P/E
Ratio παραμένει σε μονοψήφιο επίπεδο, 9,6
και 9,35χ αντίστοιχα!!
|
2022 |
2023 |
2024e |
2025e |
2026e |
2027e |
Καθαρά κέρδη |
29.095.000 |
58.800.000 |
70.560.000 |
74.088.000 |
77.051.520 |
79.363.066 |
P/E
Ratio |
25,52 |
12,63 |
10,52 |
10,02 |
9,64 |
9,35 |
Ίδια
Κεφάλαια |
760.428.000 |
810.000.000 |
830.000.000 |
850.000.000 |
870.000.000 |
890.000.000 |
P/BV |
0,98 |
0,92 |
0,89 |
0,87 |
0,85 |
0,83 |
Μερισματική απόδοση |
1,813% |
2,500% |
5,000% |
5 με
5,5% |
5 με
5,5% |
5,5
με 6% |
Πηγή:
www.greekfinanceforum.com |
|
|
|
|
|
|
-------------
Παράρτημα Α: Περιγραφή των σημαντικότερων
έργων
Με βάση τα όσα γράφει η ίδια η εισηγμένη στα
6μηναιία αποτελέσματα. Ο ΑΔΜΗΕ μέσα από το επενδυτικό του
πρόγραμμα ύψους Ευρώ 5 δις έως το 2030, δημιουργεί
σύγχρονες, ανθεκτικές και πράσινες ηλεκτρικές υποδομές που
στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση της χώρας και ενισχύουν
την ασφαλή ηλεκτροδότηση των καταναλωτών στην ηπειρωτική και
τη νησιωτική Ελλάδα. Η πορεία των σημαντικότερων έργων που
υλοποιεί o Διαχειριστής, έχει ως εξής: Ηλεκτρική Διασύνδεση
Κρήτης - Αττικής Μετά την πόντιση του συνόλου των υποβρυχίων
ηλεκτρικών (500kV) και οπτικών καλωδίων της διασύνδεσης
Κρήτης - Αττικής, η «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION Μ.Α.Ε.Ε.Σ.»
προχωρά με εντατικό ρυθμό και το χερσαίο τμήμα της
διασύνδεσης, με τις σχετικές εργασίες μελέτης – κατασκευής
από τους αναδόχους να βρίσκονται στην τελική ευθεία. Όσον
αφορά στους σταθμούς μετατροπής, στην Αττική έχει
ολοκληρωθεί η κατασκευή των κτιρίων, η εγκατάσταση των
μετασχηματιστών και των βαλβίδων μετατροπής καθώς και ο
τερματισμός των HVDC καλωδίων και βρίσκονται σε εξέλιξη οι
δοκιμές του εξοπλισμού (pre-commissioning). Στην Κρήτη, έχει
ολοκληρωθεί η κατασκευή των κτιρίων Σταθμού Μετατροπής, η
εγκατάσταση των μετασχηματιστών και των βαλβίδων μετατροπής
στον πόλο 1 καθώς και ο τερματισμός των HVDC καλωδίων και
βρίσκεται σε εξέλιξη η ολοκλήρωση της εγκατάστασης των
μετασχηματιστών και βαλβίδων του πόλου 2 και του λοιπού
εξοπλισμού. Παράλληλα, η κατασκευή του κτιρίου του GIS στην
Κρήτη έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη η
εγκατάσταση του εξοπλισμού του. Αναφορικά με την πρόοδο του
χερσαίου καλωδιακού τμήματος, στην Αττική προχωρά η
κατασκευή της υπόγειας όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς
το σημείο προσαιγιάλωσης στην Πάχη, και οδεύει προς
ολοκλήρωση. Στην Κρήτη, οι εργασίες είναι σε πλήρη εξέλιξη.
Σύμφωνα με την απόφαση ένταξης του Υπουργείου Ανάπτυξης και
Επενδύσεων (Α.Π.: ΕΥΔ ΠΕΚΑ & ΠΟΛΠΡΟ 6673/21.6.2023) η
διασύνδεση της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ Φάση ΙΙ θα χρηματοδοτηθεί
με ποσό έως 313,2 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
του ΕΣΠΑ «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος
Ανάπτυξη 2014-2020» για τις εργασίες του 1ου σταδίου του
έργου (μέχρι 31/12/2023), αντλώντας έτσι σημαντικούς πόρους
και μειώνοντας, κατά ένα πολύ μεγάλο βαθμό, το κόστος του
έργου μείζονος σημασίας για τον Έλληνα καταναλωτή. Το 2ο
στάδιο του έργου εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του
ΕΣΠΑ 2021 – 2027 «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή» σύμφωνα
με την απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και
Οικονομικών (Α.Π.: 103448/17.07.2024) και θα χρηματοδοτηθεί
με ποσό έως 222,3 εκατ. ευρώ.
Ηλεκτρική Διασύνδεση Κυκλάδων Η τέταρτη και
τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά
στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου
και της Σερίφου. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης
(Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα
ολοκλήρωσης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025. Το καλοκαίρι
του 2022 ολοκληρώθηκε η πόντιση του καλωδίου υψηλής τάσης
μεταξύ των δύο νησιών ενώ προχωρούν οι εργασίες για την
ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση
Σαντορίνη. Τον Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική
διαδικασία και τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι
συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία
νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος,
Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού
συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το τέλος του
πρώτου εξαμήνου του 2026. Τον Σεπτέμβριο του 2023
υπογράφηκαν οι συμβάσεις και για τους Υποσταθμούς Υψηλής
Τάσης που θα κατασκευαστούν στη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη
Σέριφο, θέτοντας το σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής. Τον
Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου
καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης ΛαύριοΣέριφος ενώ τον
Μάιο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση και της διασύνδεσης
Σέριφος – Μήλος. Η προστασία και των δύο υποβρυχίων
διασυνδέσεων ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2024.
Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα
δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος
332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο
και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494
4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την
οικονομία της χώρας. Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου Το
υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το
υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου
ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του
2022. Τον Δεκέμβριο 2023 υπογράφτηκε η σύμβαση για το
υποέργο της νέας Γραμμής μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ
Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα
του έργου σε φάση κατασκευής. Η ολοκλήρωση του υπόψη
υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο της
Γραμμής Μεταφοράς «ΚΥΤ Κουμουνδούρου-ΚΥΤ Κορίνθου»
συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ Δ 494
4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την
οικονομία της χώρας. Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου Οι
εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας
κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο
ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του
νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του
Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το
τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό
Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των
φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Το έργο
συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη –
Κόρινθος - ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η πλευρά των 400KV (Φάση Α)
ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 και η δοκιμαστική
ηλέκτριση επιτεύχθηκε τον Αύγουστο του 2024. Η πλήρης
ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται
το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη
χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
Ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και ΒΑ
Αιγαίου Το καλοκαίρι του 2023 ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην ανάθεση
των μελετών και των αναγνωριστικών ωκεανογραφικών –
βυθομετρικών ερευνών για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των
Δωδεκανήσων και τον Νοέμβριο του 2023 για τις ηλεκτρικές
διασυνδέσεις των νησιών του ΒΑ Αιγαίου, οι οποίες βρίσκονται
σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα, έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού
για τις διασυνδέσεις Κόρινθος – Κως και Κως – Ρόδος και έχει
εκκινήσει η έρευνα βυθού για την διασύνδεση Ρόδος – Κάρπαθος
με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Νοέμβριο του 2024. Για το ΒΑ
Αιγαίο έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος
– Εύβοια και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις
Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, Λέσβος –
Χίος, Χίος – Σάμος, Σάμος – Κως οι οποίες αναμένεται να
ολοκληρωθούν τον Νοέμβριο του 2024. Οι μελέτες αυτές είναι
ιδιαίτερα σημαντικές για την ωρίμανση των ηλεκτρικών
διασυνδέσεων που δρομολογεί ο Διαχειριστής μέχρι το τέλος
της δεκαετίας, στο πλαίσιο του επενδυτικού του προγράμματος.
Σύμφωνα με τον τρέχοντα σχεδιασμό, με την ηλεκτρική
διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα
διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο
φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου
θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο,
και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Η διασύνδεση των
Δωδεκανήσων συμπεριλαμβάνεται στην πρόταση του αρμόδιου
Υπουργείου για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο
Απανθρακοποίησης Νησιών.
Επιπρόσθετα τον Απρίλιο του 2024 αναρτήθηκε
η Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της Α’ Φάσης της
Συμφωνίας Πλαίσιο, που αφορά την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής
για τις καλωδιακές Διασυνδέσεις των δύο έργων. Η υποβολή των
αιτήσεων ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2024 και αναμένεται τον
Σεπτέμβριο του 2024 η ανάρτηση της Β’ Φάσης, που αφορά την
υποβολή τεχνικοοικονομικών προσφορών για τις καλωδιακές
Διασυνδέσεις των δύο έργων από τους αναδόχους που εκδήλωσαν
ενδιαφέρον και εγκρίθηκαν κατά την Α’ Φάση της Συμφωνίας
Πλαίσιο. Διεθνείς Διασυνδέσεις Ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τα
έργα διεθνών διασυνδέσεων, με στόχο την ενίσχυση της
περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας, την
ανάδειξη της Ελλάδας σε ισχυρό εξαγωγέα καθαρής ενέργειας
και την εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού. Στο
πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής: • Τον Ιούνιο 2023 έθεσε σε
λειτουργία, από κοινού με τον Διαχειριστή του βουλγαρικού
Συστήματος Μεταφοράς ESO EAD, τη δεύτερη διασύνδεση
Ελλάδας-Βουλγαρίας (Νέα Σάντα-Maritsa), με την οποία
αυξάνεται σημαντικά το περιθώριο ανταλλαγών ενέργειας
ανάμεσα στις δύο χώρες. • Ολοκλήρωσε τις μελέτες
σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση
Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή
της γειτονικής χώρας, Terna. • Με τη στήριξη της Πολιτείας,
προωθεί εντατικά, έναν νέο διάδρομο καθαρής ενέργειας Βορρά
– Νότου, την ηλεκτρική διασύνδεση Green Aegean
Interconnector, που προβλέπεται να διασυνδέσει τα ηλεκτρικά
συστήματα της Ελλάδας και της Γερμανίας. Το έργο αυτό είναι
ιδιαίτερα σημαντικό για την μεταφορά του ενεργειακού
πλεονάσματος που προέρχεται από την Ελλάδα και την Ανατολική
Μεσόγειο προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης στην κεντρική
Ευρώπη. Η αρχική δυναμικότητα της διασύνδεσης σχεδιάζεται να
ανέλθει σε 3 GW ενώ σε δεύτερο χρόνο θα μπορούσε να φτάσει
από 6 έως και 9 GW. Το έργο έχει ενταχθεί στο 10ετές
πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2024) ως έργο υπό
θεώρηση (under consideration). Παράλληλα, βρίσκονται σε
εξέλιξη συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους Διαχειριστές
Συστήματος Μεταφοράς για την ωρίμανση του έργου. •
Συνεργάζεται στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC –
Egyptian Electricity Transmission Company) και τον φορέα
υλοποίησης ELICA SA, με τον οποίο έχει υπογράψει Μνημόνιο
Κατανόησης σχετικά με την αξιολόγηση της εισόδου του στο
μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που αναπτύσσει το PCI έργο
GREGY – Interconnector, που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση
Ελλάδας-Αιγύπτου. Το έργο έχει ενταχθεί στην 1η λίστα έργων
αμοιβαίου ενδιαφέροντος PMI (Projects of Mutual Interest)
της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στο νέο δεκαετές πρόγραμμα
ανάπτυξης TYNDP 2024 του ENTSO-E. • Τον Φεβρουάριο 2024
συστάθηκε η κοινοπραξία «ΣΑΟΥΔΟΑΡΑΒΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ Α.Ε.» με αντικείμενο την εκπόνηση της μελέτης
βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας –
Σαουδικής Αραβίας, από τον ΑΔΜΗΕ και την National Grid που
κατέχουν μερίδιο 50% έκαστος. Η σύμπραξη εποπτεύεται από το
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας και το
Υπουργείο Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας και εξειδικεύει τη
στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών στον τομέα της
Ηλεκτρικής Ενέργειας.
• Τον Απρίλιο του 2024 η κοινοπραξία
«ΣΑΟΥΔΟΑΡΑΒΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ Α.Ε.» προχώρησε
στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την ανάθεση των σχετικών
μελετών εμπορικής βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση
ανάμεσα στην Ελλάδα και το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας
μέσω καλωδίου HVDC, οι οποίες αναμένεται να έχουν
ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2025. • Τον Οκτώβριο 2023,
ορίστηκε ως Φορέας Υλοποίησης και Project Promoter του έργου
της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και
Ισραήλ, το οποίο είναι ενταγμένο στην 6η λίστα των Projects
of Common Interest της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ανάληψη από τον
Διαχειριστή Συστήματος της Ελλάδας του ρόλου του Project
Promoter στο εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της
Κύπρου και του Ισραήλ στο ευρωπαϊκό ηλεκτρικό σύστημα, μέσω
της Ελλάδας, διασφαλίζει την τεχνική και χρηματοδοτική
επάρκεια του έργου και θέτει τις βάσεις για την έγκαιρη
ολοκλήρωσή του. Υπενθυμίζεται ότι, ήδη, από το 2021 ο ΑΔΜΗΕ
συνδράμει το έργο ως τεχνικός σύμβουλος, έχοντας
συνεισφέρει, καθοριστικά, στη σχεδιαστική του ωρίμανση και
στη συμβασιοποίηση των κρίσιμων συμβολαίων για την πρόοδό
του.
Ένα έργο ενεργειακής πνοής για την ευρύτερη
περιοχή, με συστηματική προσπάθεια ετών, έχει φτάσει πλέον
στο κομβικό σημείο έναρξης κατασκευής του. Η ολοκλήρωσή του
θα σηματοδοτήσει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με το
ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς, διασφαλίζοντας την ισχυρή
ενεργειακή θωράκιση του νησιού. Το δε Ισραήλ θα ενισχύσει
την ασφάλεια εφοδιασμού του, αποκτώντας τη δυνατότητα να
αυξήσει, περαιτέρω και ταχύτερα, τη συμμετοχή των
Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό του
ισοζύγιο. • Τον Δεκέμβριο 2023, η εταιρεία EuroAsia
Interconnector Ltd μετέφερε στον ΑΔΜΗΕ το ποσό των 55,2
εκατ. ευρώ που είχε λάβει ως προχρηματοδότηση από το
European Union’s Climate, Infrastructure and Environment
Executive Agency (CINEA) και το μηχανισμό CEF (Connecting
Europe Facility) της Ε.Ε. και με την είσπραξη επιπλέον 109,2
εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο 2024, η ληφθείσα προχρηματοδότηση
ανήλθε στα 164,5 εκατ. ευρώ, ποσό που αποτελεί το 25% της
συνολικής επιχορήγησης. Τον Δεκέμβριο 2023 δόθηκε από τον
ΑΔΜΗΕ η εντολή έναρξης εργασιών. Έκτοτε έχουν καταβληθεί 109
εκατ. ευρώ στον Ανάδοχο του καλωδιακού τμήματος καθώς οι
εργασίες είναι σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα, στο καλωδιακό τμήμα
ολοκληρώνεται η κατασκευή των πρώτων 80 χλμ. του
υποθαλάσσιου καλωδίου. Ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε στενή συνεργασία
με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για τα θέματα που άπτονται της
υλοποίησης του έργου. Παράλληλα, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ: • Ωριμάζει
τη νέα διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας μαζί με τον Διαχειριστή
του Συστήματος Μεταφοράς της γειτονικής χώρας. Τον Μάρτιο
του 2024 συστάθηκε από κοινού ειδική ομάδα εργασίας με
εκπροσώπους των δύο διαχειριστών με στόχο την παρακολούθηση
της προόδου υλοποίησης της νέας διασύνδεσης από τις δύο
πλευρές και τη διερεύνηση της περαιτέρω συμβολής του έργου
στους στόχους για τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη
Ευρώπη.
• Σχεδιάζει την κατασκευή νέας διασύνδεσης
μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη
διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
Τον Φεβρουάριο του 2024 συστάθηκε από κοινού επιτροπή με
εκπροσώπους των δύο διαχειριστών με στόχο τον συντονισμό και
την επίτευξη της υλοποίησης της νέας διασύνδεσης.
• Προωθεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης
διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Τον Νοέμβριο 2023
υπογράφηκε στην Αθήνα Μνημόνιο Συνεργασίας για τη σύζευξη
των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας Βαλκανικών χωρών από τους
αρμόδιους θεσμικούς φορείς Ρυθμιστικών Αρχών, Διαχειριστών
Συστημάτων Μεταφοράς - μεταξύ των οποίων και ο ΑΔΜΗΕ- και
των Χρηματιστηρίων Ενέργειας, το οποίο ανοίγει τον δρόμο για
τη δημιουργία ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη
Νοτιοανατολική Ευρώπη. |